Več vitamina D, manj kalcija

Vitamin D je izjemno pomemben za zdravje naših kosti, vedno nove študije pa dokazujejo, da ima pozitivne učinke tudi na splošno zdravje. Je tisti gradnik kosti, ki zagotavlja, da se kalcij lahko absorbira iz črevesja in naprej vgrajuje v kosti. Pomembno vpliva tudi na mišice in mišično moč ter preprečuje starostno izgubo mišične mase. Zaradi tega zmanjšuje število padcev in zlomov. Če s pomočjo hrane in sončnih žarkov dobimo dovolj vitamina D, za zdrave kosti potrebujemo tudi manj kalcija, kot smo menili nekoč. Za zdrave kosti bi tako zadostovalo že približno 1000 miligramov kalcija na dan, nove izkušnje namreč kažejo, da preveč kalcija v obliki nadomestkov (tablet in praškov) povečuje tveganje za srčno-žilne bolezni.

Otroci in mladostniki naj bi za ohranjanje optimalne količine dobili vsaj 1000 enot vitamina D na dan; če jim ga primanjkuje, naj bi zaloge polnili vsaj šest tednov z 2000 enotami na dan. Za starejše od 18 let ameriška priporočila svetujejo od 1500 do 2000 enot na dan. Za zapolnitev zalog pa vsaj 6000 enot na dan, tudi do 8 tednov. Predvsem velja opozoriti, da debelejši ljudje potrebujejo dvojne do trojne odmerke vitamina.

Kalcij je najbolj pomemben v mladosti, ko kosti rastejo in gradimo maksimalno kostno maso, pa po menopavzi, ko se kosti hitreje razgrajujejo zaradi pomanjkanja hormona estrogena. Danes tako velja, da naj bi najstniki zaužili 1500 miligramov kalcija na dan (deciliter mleka ima 120 mg kalcija), pri odraslih ženskah z osteoporozo pa je dovolj 1000 ali največ 1200 mg kalcija na dan. Slednjega naj bi pretežno dobili s prehrano in ne s kalcijevimi nadomestki. Če se slednjim ne moremo izogniti, pa priporočamo, da tableto kalcija razdelite na več manjših delov in jo vzamete v manjših odmerkih večkrat na dan.

Prof. dr. Marija Pfeifer, dr. med.
UKC Ljubljana, Oddelek za endokrinologijo, diabetes in presnovne bolezni