Sta samo kalcij in vitamin D dovolj?

Pred kratkim so mi ugotovili osteoporozo. Ker nisem pristaš zdravil in imam raje naravne načine zdravljenja, me zanima, ali lahko bolezen zdravim samo z uživanjem primernih količin kalcija in vitamina D?

ODGOVOR: Osteoporoza nastane zaradi prevelikega razgrajevanja kostnine. Razgrajevanje je posledica različnih vzrokov: upada ženskih spolnih hormonov, povečanega delovanja ščitnice, povečanega izločanja obščitničnih hormonov, plazmoctome, jemanja določenih zdravil. S tem kost izgublja svojo gostoto in trdnost.

Tega procesa samo z uživanjem vitamina D in kalcija nikakor ne moremo zaustaviti, saj je potrebno zmanjšati aktivnost celic, ki kost razgrajujejo, tako imenovanih osteoklastov.
To lahko storijo le zdravila, ki vplivajo neposredno nanje. Antiresorbtivi, kot so na primer fosavance, bonviva, actonel, protelos, evista, zmanjšujejo njihovo aktivnost in tako upočasnijo kostno premeno, nekateri od njih pa vplivajo tudi na povečano tvorbo kostnine in skušajo tako vzpostaviti izgubljeno ravnotežje. Vitamin D in kalcij sta pomembna kot dodatka pri zdravljenju. Za uspešno delovanje teh zdravil  je namreč potrebna dovolj velika količina kalcija v kosti. Da pa se kalcij lahko vsrka v črevesni sluznici in vgradi v kost, je nujen tudi vitamin D. Za uspešno zaustavitev kostne razgradnje je torej potrebna trojna terapija. Vsaka snov ima svoj pomen, z izpuščanjem katerekoli pa bi samo zmanjšali učinkovitost zdravljenja.

Sem zelo telesno aktivna. Ves dan sem na nogah, saj imam velik vrt, kmetijo, hišo in družino, za katero skrbim, saj mladi nimajo časa za kuhanje in pospravljanje. Ob koncu dneva se kar sesedem. Je res potrebna še telovadba?

ODGOVOR: Gibanje je velikega pomena za tvorbo kosti, saj z aktivnostjo mišic, ki se pripenjajo na kost, vzpodbujamo nastajanje kostne gostote. Pri vseh naštetih opravilih je narobe samo to, da obremenjujemo le posamezne mišice. Veliko delajo nekatere mišice rok in nog, ostale pa so zaradi prisilnih dolgotrajnih drž raztegnjene. Mišice trebuha in vzravnalke hrbta so na primer pri teh aktivnostih najmanj udeležene, so pa najbolj pomembne, da naše telo stoji pokonci, in če so močne, prestrežejo marsikatero obremenitev, ki zadane hrbtenico. Zato je nujna telesna vadba, da okrepi mišični steznik trupa. Vaditi je potrebno vsak dan, vsako vajo ponovimo 10- do 15- krat po petkrat na dan. S tem ne bomo izboljšali le mišične moči in povečali pozitivni učinek na tvorbo kosti, temveč bomo vzpostavili tudi ravnotežje med bolj in manj aktivnimi mišicami, popravili držo in pomembno izboljšali počutje. Bolečine v hrbtu, vratu in ramenih se bodo zmanjšale. Poleg tega se bo povečala presnova. Zato vam polagam na srce: če že mora biti pri vas vse kot iz škatlice, bodite tudi sami takšni. Najprej poskrbite zase in za svoje počutje in zdravje, šele nato naj pridejo na vrsto druge obveznosti. Tako imate veliko več možnosti za srečnejše in zadovoljnejše življenje.

Odgovarjala je:

Maja Kozlevčar Živec, dr. med., specialistka fiziatrije in
rehabilitacijske medicine